“Konut yerleşimlerinin katsayısı artık 1,8’dir (1,0 katsayısı hala geçerlidir – not ed.) şehrin yoğun nüfuslu kısımları olan Přednádraží, Žďár 3 diğer adıyla Stalingrad, Libušín toplu konutları ve Endüstri Okulu’nu içeren şehir merkezi hariç. 1,3 katsayı olacak” diyen Belediye Başkanı Martin Mrkos (Žďár – yaşayan bir şehir) haberi tanıttı. Daha yüksek oran Veselíčko, Stržanov, Mělkovice ve Radonín’in yerel kısımları için de geçerlidir.
Endüstriyel alanların katsayısı 2 olacak, Kaufland veya Lidl gibi büyük perakende zincirleri mümkün olan en yüksek oranı ödeyecek (değer 5).
Model örneğine göre, Libušín’de 2+1 daire sahibi mevcut 269 kron yerine 585 kron ödeyecek, yani yılda 316 kron daha fazla. Ancak Žďár 2 – Zámek veya Vodoje’deki aynı daire için 810 kron ödeyecekler.
Ağırlıklı olarak bireysel konutların bulunduğu Klafar toplu konutunda bahçeli bir aile evi inşa eden kişi, yeni yıldan itibaren 816 kron yerine 2.570 kron, yani kabaca üç katı ödeyecek. “Bahçeli aile evine gelince zaten artış daha fazla oluyor. Ancak mülkün değeri bağlamında 7 ile 12 milyon arasında değişen bir rakam düşük bir orandır” diyen belediye başkanı, bu artışı savundu.
Değişiklik, ANO ve KDU-ČSL ile birlikte Žďár – yaşayan şehir hareketinin temsilcileri tarafından hayata geçirildi; SOS Žďár (ČSSD) koalisyonunun her iki temsilcisi de bu sefer toplantıda yoktu.
Aksine, muhalefet grubu Změna 2018 bu tür değişiklikleri kabul etmiyor ancak karşı teklifini de hayata geçirmedi. “Şehrin vergi gelirleri, 2020 covid hariç dinamik bir şekilde artıyor. Belediye bunları nasıl etkili bir şekilde kullanacağını bilmiyor, kaldırımlar ve yollar öncelikli değil” dedi muhalefet lideri Jan Havlík konseyde.
Reel ücretlerin düştüğü, fiyatların yükseldiği ve enflasyonun arttığı bir dönemde belediyenin vatandaşlarına ek vergiler yüklememesi gerektiğini, katsayıyı yalnızca büyük mağazalar için maksimum miktara çıkarması gerektiğini öne sürdü. Havlík, “Bu aynı zamanda emlak vergisindeki artış ile 2024’te bütçe tahsisinden vergilerin azaltılması arasında pozitif bir denge sağlayacak” diye hesapladı.
Masada üç seçenek vardı
Hükümetin konsolidasyon paketinde temel emlak vergisi oranlarının 2024’ten itibaren 1,8 katına çıkarılması öngörülüyor. Her ne kadar gelir belediyelerde kalsa da tam tersine bütçe ödeneklerindeki paylaşılan vergi paylarının azaltılması gerekiyor.
Temsilcilerin masasında toplam üç seçenek vardı ve yerel katsayıların nasıl belirleneceğine ilişkin iki karşı teklif de doğrudan toplantıda geri çekildi. Şehir yönetimi emlak vergisini genel olarak artırmak istemediğini kabul etti ancak bu, şehir ekonomisinin analizine dayanıyordu. Bu, şehir merkezinde kişi başına daha düşük olan ve esas olarak belirli bir yerdeki nüfus yoğunluğuna göre belirlenen, örneğin kenar mahallelere göre daha düşük olan hizmet sağlamanın farklı maliyetlerini hesaba katmaktadır.
Mrkos, “Masada çok daha zor seçenekler varken, gerekli tüm hizmetleri farklı yerlerde sağlamak için şehrin taban tabana farklı maliyetlerini hesaba katmaya karar verdik” dedi.
Ona göre ödenen vergi, kaldırım ve yollara daha fazla yatırım yapılması şeklinde halka geri dönecek. Kararda doğrudan şehir, normal bütçenin kapsamı dışındaki onarımlar için ek fonları (önümüzdeki iki yıl içinde 12 milyon) kullanmayı taahhüt etti. Belediye başkanı, belediye binasının kamusal alana daha fazla önem vereceğine söz vererek, “Gayrimenkulün değerini de artıran kamu altyapısına yatırım yapıyoruz.”
Şehrin finans dairesi başkanı Tomáš Vlček’e göre devlet 2010’dan bu yana emlak vergisini artırmadı ve şehir de 1994’ten beri emlak vergisini artırmadı. 2010’dan bu yana enflasyon kümülatif olarak yüzde 60 arttı.
Endüstriyel alanların katsayısı 2 olacak, Kaufland veya Lidl gibi büyük perakende zincirleri mümkün olan en yüksek oranı ödeyecek (değer 5).
Model örneğine göre, Libušín’de 2+1 daire sahibi mevcut 269 kron yerine 585 kron ödeyecek, yani yılda 316 kron daha fazla. Ancak Žďár 2 – Zámek veya Vodoje’deki aynı daire için 810 kron ödeyecekler.
Žďar’da emlak vergisi nasıl değişecek? Bahçeli teraslı aile evi mevcut durum: 631 CZK durum artışı: 1135 CZK katsayısı 1,3: 1476 CZK katsayısı 1,8: 2043 CZK Bahçeli aile evi mevcut durum: 816 CZK devlet artışı: 1428 CZK katsayısı 1,3: 1856 CZK katsayısı 1,8: 2570 CZK Daire 3+1 (70 m2) mevcut durum: 342 CZK devlet artışı: 598 CZK katsayısı 1.3: CZK 777 katsayısı 1.8: 1076 CZK Daire 2+1 (55 m2) mevcut durum: 269 CZK devlet artışı: 450 CZK katsayısı 1.3: CZK 585 katsayısı 1.8: CZK 810 Kaynak: Žďár nad Sázavou şehri |
Ağırlıklı olarak bireysel konutların bulunduğu Klafar toplu konutunda bahçeli bir aile evi inşa eden kişi, yeni yıldan itibaren 816 kron yerine 2.570 kron, yani kabaca üç katı ödeyecek. “Bahçeli aile evine gelince zaten artış daha fazla oluyor. Ancak mülkün değeri bağlamında 7 ile 12 milyon arasında değişen bir rakam düşük bir orandır” diyen belediye başkanı, bu artışı savundu.
Değişiklik, ANO ve KDU-ČSL ile birlikte Žďár – yaşayan şehir hareketinin temsilcileri tarafından hayata geçirildi; SOS Žďár (ČSSD) koalisyonunun her iki temsilcisi de bu sefer toplantıda yoktu.
Aksine, muhalefet grubu Změna 2018 bu tür değişiklikleri kabul etmiyor ancak karşı teklifini de hayata geçirmedi. “Şehrin vergi gelirleri, 2020 covid hariç dinamik bir şekilde artıyor. Belediye bunları nasıl etkili bir şekilde kullanacağını bilmiyor, kaldırımlar ve yollar öncelikli değil” dedi muhalefet lideri Jan Havlík konseyde.
Reel ücretlerin düştüğü, fiyatların yükseldiği ve enflasyonun arttığı bir dönemde belediyenin vatandaşlarına ek vergiler yüklememesi gerektiğini, katsayıyı yalnızca büyük mağazalar için maksimum miktara çıkarması gerektiğini öne sürdü. Havlík, “Bu aynı zamanda emlak vergisindeki artış ile 2024’te bütçe tahsisinden vergilerin azaltılması arasında pozitif bir denge sağlayacak” diye hesapladı.
Masada üç seçenek vardı
Hükümetin konsolidasyon paketinde temel emlak vergisi oranlarının 2024’ten itibaren 1,8 katına çıkarılması öngörülüyor. Her ne kadar gelir belediyelerde kalsa da tam tersine bütçe ödeneklerindeki paylaşılan vergi paylarının azaltılması gerekiyor.
Temsilcilerin masasında toplam üç seçenek vardı ve yerel katsayıların nasıl belirleneceğine ilişkin iki karşı teklif de doğrudan toplantıda geri çekildi. Şehir yönetimi emlak vergisini genel olarak artırmak istemediğini kabul etti ancak bu, şehir ekonomisinin analizine dayanıyordu. Bu, şehir merkezinde kişi başına daha düşük olan ve esas olarak belirli bir yerdeki nüfus yoğunluğuna göre belirlenen, örneğin kenar mahallelere göre daha düşük olan hizmet sağlamanın farklı maliyetlerini hesaba katmaktadır.
Mrkos, “Masada çok daha zor seçenekler varken, gerekli tüm hizmetleri farklı yerlerde sağlamak için şehrin taban tabana farklı maliyetlerini hesaba katmaya karar verdik” dedi.
Ona göre ödenen vergi, kaldırım ve yollara daha fazla yatırım yapılması şeklinde halka geri dönecek. Kararda doğrudan şehir, normal bütçenin kapsamı dışındaki onarımlar için ek fonları (önümüzdeki iki yıl içinde 12 milyon) kullanmayı taahhüt etti. Belediye başkanı, belediye binasının kamusal alana daha fazla önem vereceğine söz vererek, “Gayrimenkulün değerini de artıran kamu altyapısına yatırım yapıyoruz.”
Şehrin finans dairesi başkanı Tomáš Vlček’e göre devlet 2010’dan bu yana emlak vergisini artırmadı ve şehir de 1994’ten beri emlak vergisini artırmadı. 2010’dan bu yana enflasyon kümülatif olarak yüzde 60 arttı.